קרדיט תמונה: freepik

  רשלנות רפואית בעידן המודרני – האם באמת יש לנו על מה להתלונן?

רבים שואלים את עצמם האם מקרים של רשלנות רפואית הם פונקציה של טכנולוגיה. במילים אחרות, התהייה העיקרית בהקשר הזה היא האם העידן המודרני מצמצם את הסיכוי למקרים של רופאים אשר מתרשלים בתפקידם ויוצרים נזקים בלתי הפיכים. השימוש במחשבים ובמכשור טכנולוגי מתקדם הוא היום חלק בלתי נפרד מעולם הרפואה. המשמעות היא מכונות שאינן יודעות כיצד לבצע טעויות או לנקוט בהליכים לא נכונים. יחד עם זאת, מחקרים מראים כי השימוש באמצעים מתקדמים אינו מצמצם את כמות התלונות על רשלנות רפואית, ולפעמים אפילו יוצר תוצאה הפוכה.

 

המאפיינים של העידן החדש

יש מספר מאפיינים בולטים אותם ניתן לזהות בהקשר של רשלנות רפואית בעידן המודרני. ראשית, השימוש במכשירים ובמחשבים מחליף לעיתים קרובות את הצורך באבחון רפואי המתבצע בצורה אנושית. זהו מאפיין בולט אותו ניתן למצוא בבתי חולים, קופות חולים, אוניברסיטאות, גופים אקדמיים, מוסדות צבא ועוד.

החלפת הצוות הרפואי במכונות היא בעלת משמעויות מוסריות ועקרוניות: אי אפשר לצפות ממחשב להפעיל מערכת שיקולים רחבה והדרך היחידה של המכונה להגיע להחלטה לגבי טיפול מסוים היא תוך התחשבות בנתונים המוצגים בפניה. הזנה שגויה של נתונים או בעיות לא מוכרות עשויים ליצור השלכות חמורות, אותן רק רופא אנושי יכול לפתור. שנית, רפואה בעידן המודרני מחייבת התמודדות עם מחלות חדשות. לא רבים יודעים זאת, אך לאורך ההיסטוריה ניתן למצוא קשר ישיר בין התפתחות האדם לבין המחלות שתוקפות אותו. תזונה לא נכונה, שינויים באקלים ובמבנה כדור הארץ ופעולות מלאכותיות פוגעות בגוף האדם ויוצרות מחלות כרוניות חמורות.

 

התפקיד של הרופא נשאר בעינו: מניעת סיכון מהמטופל

רופאים שאינם יודעים כיצד להתמודד עם העידן המודרני ולא נשארים עם האצבע על הדופק לא מקיימים את שבועת הרופא ולכן עשויים לעמוד מול מצב של רשלנות. המאפיינים של רשלנות רפואית בעידן המודרני מראים כי קיימות סיבות רבות לתלונות מקרב המטופלים. לא נכון לחשוב שהעידן המודרני מונע את הרשלנות הרפואית – אין ספק כי הוא משפיע על פרוצדורות רפואיות ודורש מחשבה יצירתית וחדשה על סוגי הטיפולים, אך בסופו של דבר התפקיד של הרופא הוא לחשוף את המטופל אל רמה מינימאלית של סיכון. הוא יכול לעשות זאת באמצעות ניצול ארגז הכלים המתקדם העומד לרשותו, או עם ספרי הלימוד המסורתיים. האופן בו קובעים בתי המשפט האם ומתי קיימת עילה לתביעת רשלנות רפואית הוא על פי מבחן הרופא הסביר. ההשפעה של העידן המודרני על הרפואה ראויה לציון, אך היא לא יכולה להחליף או לבוא על חשבון האחריות החלה על רופאים.

להרחבת הידע בנושא רשלנות בבתי חולים – https://www.carelessness.co.il/.

 

בתי החולים מתכוננים אל העידן המודרני

בתי החולים והרופאים עושים מאמצים כבירים על מנת לצמצם את כמות המקרים של רשלנות רפואית. הסמכות, הדרכות, השתלמויות ומערכת מורכבת של הפקת לקחים עוזרים להשיג את המטרה, אך התוצאות עדיין לא מושלמות. יתרה על כך, אפשר לשער – מסבירה עורכת דין אורית אוחנה – שהרשלנות תמשיך להיות חלק מתחום הרפואה גם בעתיד. אפילו אם המחשבים המתוחכמים יחליפו את רופאי המשפחה, בסופו של דבר יהיה צורך בבקרה ופיקוח אנושיים. מטופלים יכולים לתבוע רופאים בגין עשרות סוגים של רשלנות רפואית ובית המשפט משתמש בחוות דעת על מנת להגיע למסקנה סופית. מצד אחד, העידן המודרני מסבך את המצב ומקשה על הבחנה ברורה בין רשלנות לבין נזקים אחרים. מצד שני, מטופל שמרגיש שיש לו על מה להתלונן לא יכול וגם לא צריך לכבוש את יצרו.

שתפו פוסט זה

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

ספורט
בלוג

חקר ההשפעה של פעילות גופנית על לחץ הדם: סקירה מקיפה

לפעילות גופנית תפקיד מכריע בניהול והורדת לחץ הדם. סקירה מעמיקה זו נועדה לבחון את ההיבטים השונים של האופן שבו פעילות גופנית יכולה לתרום ביעילות להפחתת רמות לחץ הדם. על ידי הבנת המנגנונים הבסיסיים וחקירת אסטרטגיות שונות, אנשים יכולים לקבל תובנות חשובות כיצד להוריד לחץ דם באופן טבעי ומידי, מבלי להסתמך רק על תרופות. בנוסף, המאמר מדגיש את המשמעות של תזונה מאוזנת בשילוב עם פעילות גופנית כאמצעי לייעול בקרת לחץ הדם.