קרדיט תמונה: freepik

הבחנה בין פחד לחרדה

כל בני האדם נולדים עם אינסטינקט של פחד. תחושת הפחד הינה חשובה מאוד כדי לשמור על החיים שלנו, הפחד מסמן לנו שיש סכנה מסוימת שאנו נאלץ להתמודד עמה וכך למעשה נצליח להיערך ולשמור עלינו מול אותו איום. תחושת הפחד מוסרת למוח להתחיל לפעול במקרה של חירום שהוא מציאותי וקיים. במצב חירום, המוח יפעיל בגוף כימיקלים באופן שונה ממצב הרגיל (לדוג', כמות גדולה של אדרנלין), הדופק והנשימה יתגברו וכל זה כדי לאפשר לגוף להגיע ליכולותיו הכי גבוהות על מנת להצליח להתמודד עם הסכנה ולנוס ממנה, או לתקוף אותה או לקפוא במקום. 

להבדיל מפחד, במקרים של חרדה, התחושה הסובייקטיבית של מצב של סכנה והרגשה של "מצב חירום" בגוף, דומים לאלה שמופיעים במקרה של פחד. אלא שבחרדה הסכנה שחווים אין לה באמת קשר למציאות והיא מדומיינת ולא אמתית כלל. הגוף כאמור לא מבין את זה וממשיך להתנהג כאילו הוא נמצא במצב של פחד קיומי כשהוא מפתח תסמינים מדאיגים – הדופק והנשימה שמואצים יכולים לגרום לכל מיני תגובות פיזיולוגיות כמו חולשה וחיוורון, זיעה קרה, בחילה, כאבי ראש, עלפון, וכולי. אנשים רבים לא תמיד יבינו שמדובר בהתקף חרדה כשהם חווים את כל התחושות הללו, הם לא יבינו גם מה הגורם לכך וזה יכול רק להעצים את החרדה שלהם ולגרום להם לחשוב שהם ממש הולכים למות מכל אותם תסמינים, כשבפועל אין להם כלום. 

שלב האבחון

לפני שמתחילים לטפל בכל מקרה, יש לבצע אבחון מוקפד. צריך לאבחן ראשית כל את ההרגשה האם מדובר בפחד או שמא מדובר בחרדה. כפי שנאמר, האם יש סכנה באמת או שמדובר בהתקף חרדה שאין לו בסיס במציאות. במקרה של פחד ממשי יש צורך להיערך בהתאם ולעשות הכל כדי למנוע את הסכנה. למשל היה ויש אזעקה לקראת רקטה, התגובה ההגיונית היא פחד ולא חרדה, היערכות לקראת מקרה זה תקל על הפחד כמו הימצאות ליד חלל מוגן וכולי. עוד דוג' לתחושת פחד הגיונית וריאלית היא במידה והולכים באזור שיש בו פשיעה הפחד יכול לסייע לנו להגן על עצמנו מבעוד מועד כשרוכשים את כל מה שנדרש על מנת להרגיש הכי מוגנים. 

לרוב אפשר לזהות במקרה של 'חרדה' משהו שמצית את העניין – 'טריגר' (מניע) שיכול להעיר את החרדה. ההבנה מהו אותו מניע, כבר יכולה לסייע בטיפול בחרדות. חרדה תבוא לידי ביטוי לדוג' בהימצאות במקום שיש בו קהל רב (חרדה מקהל), על כן הטריגר שידליק את החרדה הזו יהיה הגעה לאולם צפוף או קניון גדול הומה אדם. היה והחרדה החלה לאחר שהאדם נכח במקום שבו חש תחושה של בושה או השפלה, לאחר אותו אירוע, המחשבה שבמקום דומה הוא ירגיש שוב השפלה כזו היא זו שתיצור את תחושת חרדה, כשלמעשה אין לכך אחיזה במציאות.  

סובלים מחרדה? מרגישים שזקוקים לעזרה בכדי להחזיר את איכות החיים? אורי פוקס ישמח לסייע לכם! אורי פוקס הוא עובד סוציאלי תואר שני מתמחה בטיפול קוגניטיבי התנהגותי C.B.T. מטפל רגשי במבוגרים ובילדים, בטיפולים פרטניים וקבוצתיים. תלמדו כיצד לשלוט בחרדות שלכם ולא לתת להם לנהל אתכם. רק כך תצליחו להחזיר לחייכם את השקט והשלווה.

שתפו פוסט זה

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

ליצירת קשר מוזמנים להשאיר פרטים

ספורט
בלוג

חקר ההשפעה של פעילות גופנית על לחץ הדם: סקירה מקיפה

לפעילות גופנית תפקיד מכריע בניהול והורדת לחץ הדם. סקירה מעמיקה זו נועדה לבחון את ההיבטים השונים של האופן שבו פעילות גופנית יכולה לתרום ביעילות להפחתת רמות לחץ הדם. על ידי הבנת המנגנונים הבסיסיים וחקירת אסטרטגיות שונות, אנשים יכולים לקבל תובנות חשובות כיצד להוריד לחץ דם באופן טבעי ומידי, מבלי להסתמך רק על תרופות. בנוסף, המאמר מדגיש את המשמעות של תזונה מאוזנת בשילוב עם פעילות גופנית כאמצעי לייעול בקרת לחץ הדם.